Wat is mindfulness?

Een omschrijving van dit Engelse woord zou kunnen zijn: β€œHet doelbewust, niet oordelend en vriendelijk aanwezig zijn bij de ervaring in het NU, van moment tot moment.” Het klinkt heel gemakkelijk, maar met onze drukke geesten is het vaak lastig om in het NU te verblijven, want de mogelijkheden voor afleiding zijn legio


De onderwerpen, die worden behandeld in de training.
Iedere bijeenkomst heeft zijn aandachtsgebied met theorie en praktijk oefeningen.

Bijeenkomst 1 : Wat is aandacht en wat betekent het om in aandacht te zijn. Je hoeft jezelf niet te veranderen, want je bent in orde, zoals je bent.

Bijeenkomst 2: Ontwikkelen van een open aandacht, zodat je je bewust bent van de rol van je mindset op de waarnemeniungen van je zintuigen. Hoe ga je om met ongemakkelijkheden.

Bijeenkomst 3: Omgaan met fysieke en mentale grenzen. De aandacht richten op plezierige momenten.

BIjeenkomst 4: Stress herkennen in je lichaam en welke positieve en negatieve invloed heeft stress op jou. Wat merk je op bij onplezierige momenten?

Bijeenkomst 5: Stress niet vanuit gewoonte en automatisch tegemoet treden. Ontdekken, hoe je een keuzemoment kunt inlassen om anders te reageren.

Bijeenkomst 6: mindfulness brengen in het contact met anderen. Wat merk je op in het contact met anderen bij jezelf. Hoe afgestemd ben je?

Oefendag: een dag om de oefeningen wat langer in praktijk te brengen.

Bijeenkomst 7: Welke bronnen van stress kun je herkennen bij jezelf en zorgdragen voor een gezonder levenspatroon.

Bijeenkomst 8: Hoe ga je verder met mindfulness na de training, waant aan de laatste sessie komt nooit meer een einde. De andere deelnemers bedanken en afscheid nemen.

Hoewel het beter is om je niet te sterk te richten op hetgeen je verwacht te bereiken in de training, zou je kunnen opmerken, dat je na de training:

  • beter met stress om kunt gaan

  • beter kunt luisteren

  • met meer focus aan een taak werkt

  • gemakkelijker met veranderingen om kunt gaan

  • creativiteit en vitaliteit toenemen

  • slapeloosheid vermindert

  • etc

 Onze training is gebaseerd op de volgende twee methoden, die wetenschappelijk bewezen effectief zijn: