MBSR is de afkorting voor Mindfulness Based Stress Reduction.

Geschiedenis
MBSR is ontwikkeld door Jon Kabat-Zinn, een medisch bioloog verbonden aan de Universiteit van Massachusetts. Hij wordt daarom wel beschouwd als de grondlegger van de Mindfulness Based Stress Reduction training. Hij was geïnteresseerd in stress, de gevolgen daarvan op het lichaam en hoe je het beste met stress kunt omgaan. Hij werkte in het ziekenhuis met mensen, die ziek waren geworden door stress of veel stress ervoeren door hun ziekte. Het waren mensen die "uitbehandeld" waren. Het medisch advies: "Gaat u maar naar huis, wij kunnen niets meer voor u betekenen." wordt nogal eens gegeven, als de arts het ook niet meer weet. 
De vraag, hoe hier mee om te gaan, vormt de basis van de mindfulness training. Mindfulness ontwikkelt zich op het snijvlak van de (Boedhistische) psychologie, de neurologie en contemplatieve methodieken, zoals meditatie en yoga. De inzichten uit deze drie disciplines heeft Jon Kabat-Zinn in verband gebracht met stress. Met name de bewustzijnsdisciplines brengen je zowel in contact met de oorzaken van stress, als ook met de mogelijkheden, hoe je stress kunt verminderen. Vandaar de naam van de training: Mindfulness Based Stress Reduction Training.  

Omdat Jon en zijn collega's opzienbarende resultaten behaalden kregen ze de middelen om hun bevindingen te onderzoeken, maar ook om er wereldwijd aandacht voor te vragen. Vele instituten hebben intussen onomstotelijk wetenschappelijk bewezen, dat de methode werkt bij tal van klachten, met name bij mensen in de westerse wereld.

Onderstaand filmpje biedt een uitgebreide introductie over de Mindfulness methode.


De training
De training wordt allang niet meer alleen ingezet binnen de muren van het ziekenhuis of in de psychologie praktijk. De psychologie en de medische wetenschap proberen het probleem van het lichaam of geest op te lossen, de training focust meer op eigen mogelijkheden van kracht en gezondheid, die een mens in staat stellen om de kwaliteit van leven te verbeteren.

De training is veel breder inzetbaar en heeft een goede preventieve werking op de gezondheid, omdat het bewust mens zijn stimuleert: hoe we reageren op ervaringen, hoe we in het leven staan en welke keuzes we maken.
Na het doorlopen van een training ervaren de meeste mensen meer rust en kalmte, ze zijn stress bestendiger en meer gefocust op, waar ze mee bezig zijn. Ook is vaak de neiging om zich zelf te veroordelen afgenomen. Vriendelijkheid naar jezelf.