Mindfulness beoefenen.

Als je een sport wilt leren of op een instrument wilt leren spelen, zul je moeten oefenen. Er over lezen kan meer inzicht geven, maar je zult nooit een goede speler worden. Zo is het ook met mindfulness. Je mag jezelf trainen om in het huidige moment aanwezig te zijn. Bij wat je op dit moment opmerkt. Vaak zijn dar fijne ervaringen, maar omdat je er niet bij bent, gaan ze aan je voorbij. Veel beter getraind zijn we om onaangename ervaringen op te merken en die dan nog eens groter te maken in ons hoofd. Door er nog allerlei slechte dingen bij te bedenken, met name over je zelf. En als je oplettend bent, valt dat je ook op: o jee, ik maak het nu voor me zelf nog moeilijker.

Bij het beoefenen van mindfulness train je jezelf om deze situaties te herkennen en leer je om er mee om te gaan. Niet door ze te veranderen of door het anders te willen, maar door er gewoon mee te zijn, er vertrouwd mee te worden. Dit zijn prachtige en eenvoudige woorden, maar zoals bij alles, wat je wilt leren, zul je vaak moeten oefenen. Hiervoor bestaan lange oefeningen (bijvoorbeeld een 10-daagse training), gewone oefeningen in aandacht voor jezelf,  maar ook zeer korte (enige minuten letten op je adembewegingen of met aandacht je sokken uit trekken).

Je bereikt hiermee, dat het rustiger wordt in je hoofd. De gedachten springen minder van hot naar haar en je bent beter gefocust. Mindfulness werkt als een soort douche voor je hersenen. Door de beoefenen spoel als het ware alles uit je hersenen, wat onbelangrijk is of tegen je werkt.